Zemenes – 8 ieguvumi veselībai

Zemenes ir pieskaitāmas pie ogām, kas satur vislielāko daudzumu vērtīgu uzturvielu. Tās ir lielisks šķiedrvielu avots, satur maz kaloriju un tajās ir salīdzinoši neliels cukura daudzums.

Nozīmīgākākais ieguvums veselībai ir lielais antioksidantu daudzums. Zemenes satur pretnovecošanās flavonīdus – antocianīnu un katehīnu, kas samazina hronisku slimību attīstību risku, tostarp vēzi, sirds un asinsvadu slimības. Pētījumi uzrāda arī zemeņu labvēlīgu ietekmi uz acu, neiroloģisko un ādas veselību.

1. Bagātas ar antioksidantiem

Saskaņā ar pētījumiem, zemenes ir dažādu antioksidantu avots – luteolīns, galskābe, flavonīdi, kvercetrīns u.c. Zemenes satur 2 vitamīnus, kas organismā darbojās kā antioksidanti – A vitamīns (beta karotīna veidā) un C vitamīns (askorbīnskābes veidā). Abi darbojas organisma pirmajā aizsardzības līnijā, lai samazinātu brīvo radikāļu izraisītus šūnu bojājumus. Antioksidanti ziedo elektronus nestabilajiem brīvajiem radikāļiem, kuriem trūkst elektronu. Līdz ar to brīvie radikāļi neņem trūkstošos elektronus no veselīgām šūnām, izraisot mutācijas, kas veicina dažādu slimību veidošanos.

Brīvie radikāļi ir ikviena organisma dabiska parādība, kas veidojas nepārtraukti dažādās organisma bioķīmiskās reakcijās. To daudzums palielinās apkārtējās vides piesārņojuma, neveselīga uztura, ultravioleto staru, cigarešu dūmu, sadzīves ķīmijas, fiziskās pārpūles, stresa un citu nelabvēlīgu faktoru ietekmē.

Antioksidanti palēnina oksidatīvā stresa rašanos organismā (stāvoklis, kad brīvo radikāļu organismā ir par daudz), kas ir atbildīga par novecošanās procesu un vairums slimību attīstīšanos, tostarp vēža, diabēta, sirds un asinsvadu slimības.

2. Aizsargā pret vēzi

Pētījumi liecina, ka zemenēs ir vielas, kas spēj cīnīties pret vēzi. Atsevišķi savienojumi zemenēs ir pierādījuši pretvēža darbību. Pētījumi rāda, ka zemeņu ieguvumi ietver spēju bloķēt vēža šūnu veidošanos un nomāc vēža audzēju progresēšanu un izplatīšanos.

3. Aizsargā pret sirds slimībām

Zemeņu antioksidanti palīdz samazināt sirds un asinsvadu slimību risku, kavējot “slikto” ZBL holesterīna veidošanos, ierobežojot plātnīšu veidošanos artērijās, uzlabojot asinsvadu darbību un asinsspiedienu, samazinot tendenci veidoties recekļiem (tromboze). Turklāt ir pierādīts, ka zemeņu ekstrakti samazina iekaisuma reakciju organismā, kas ir viens no galvenajiem sirds slimību cēloņiem.

Zemeņu antioksidanti cīnās ar oksidācijas procesu, kas ir saistīts ar paaugstinātu sirdslēkmes, insultu vai citu koronāro sirds slimību risku.

4. Aizsargā ādu no bojājumiem

Iekšēju un ārēju faktoru rezultātā laika gaitā mainās ādas stāvoklis un izskats. Nepareizs uzturs, saules iedarbība un vides toksīni veicina fotonovecošanos, iekaisumu, pinnes un citus ādas problēmas.

Uztura pētnieki atklāj arvien jaunas sakarības starp uzturvielām bagātas pārtikas uzņemšanu un ādas veselību. Viens no labākajiem augļiem ādas veselībai ir zemenes un citas ogas. Ogas satur antioksidantus, piemēram, A vitamīnu un C vitamīnu, kuri uzlabo ādas stāvokli, ieskaitot hidratāciju, tauku veidošanos, krunku veidošanos, krāsas izmaiņas, samazinātu ādas vēža risku un elastību.

Augstais C vitamīna līmenis ir papildu ieguvums, kas saistīts ar kolagēna sintēzes veicināšanu, aizsardzību pret ultravioletajiem stariem UVA un UVB, hiperpigmentācijas mazināšanu un dažādu iekaisumu, izsitumu uzlabošanos.

5. Veicina smadzeņu veselību un kavē neirodeģeneratīvo slimību attīstību

Vēl viens zemeņu uztura ieguvums ir tāds, ka pētījumi uzrāda, ka diētai, kas ir bagāta ar zemenēm un citām ogām, ir potenciāls aizsargāt smadzeņu novecošanos. Ogās ir daudz flavonīdu, jo īpaši antocianidīni, kuri uzlabo kognitīvās spējas. Šī iemesla dēļ veselības aprūpes speciālisti iesaka, iekļaut ikvienam ogas savā uzturā pēc iespējas biežāk, jo tās cīnās pret oksidatīvo stresu, atmiņas zudumu un tādām slimībām kā Alcheimera slimība un demence.

6. Palīdz detoksikācijā

Daudzi cilvēki patērē pusfabrikātus un gatavos ēdienus, kuros ir liels daudzums cukura, rafinētu tauku, konservantu un toksīnu, kas apgrūtina gremošanas sistēmu.

Zemenes veic organismu detoksikāciju jeb attīrīšanu, palīdzot atjaunot gremošanas trakta veselību. Tajās esošās šķiedrvielas un antioksidanti – A un C vitamīni ir svarīgi elementi organisma detoksikācijas atbalstam. Antioksidanti ir īpaši nepieciešami, lai neitralizētu un likvidētu toksīnus, kuri izraisa brīvo radikāļu bojājumus, iekaisumu un gremošanas traucējumus.

Zemenes palīdz uzturēt gremošanas sistēmu labā stāvoklī, novēršot aizcietējumus, sabalansējot pH līmeni zarnās un samazinot zarnu iekaisumu.

7. Augsts mangāna saturs

Mangāns ir nepieciešams pareizai nervu sistēmas darbībai un smadzeņu veselībai un palīdz novērst neiroloģiskus traucējumus, piemēram, Parkinsona slimību un epilepsiju. Tā ir arī minerālviela, kas nepieciešama kaulu, saistaudu veidošanai, lai padarītu iespējamu asins recēšanu un ražotu pietiekami daudz reproduktīvos dzimumhormonus.

8. Atbalsta veselīgu grūtniecību

Zemenes ir labs folskābes avots. Viena glāze zemeņu nodrošina apmēram 9% no folskābes dienas devas. Folskābe ir B vitamīna veids, kas palīdz augt audiem, pareizi funkcionēt šūnām un ir vitāli svarīgs veselīgai grūtniecībai. Patērējot vai lietojot pareizu folskābes daudzumu pirms grūtniecības un grūtniecības laikā, tā palīdz novērst noteiktas iedzimtas anomālijas. Folskābe palīdz arī novērst anēmiju.

Zemeņu blakusparādības 

Lielākajai daļai cilvēku ir veselīgi ēst zemenes, taču tās var radīt risku cilvēkiem, kam ir alerģija pret histamīnu saturošiem augļiem vai ogām.

Pārtikas alerģija ir autoimūnās sistēmas reakcija, kas var izraisīt niezi, ādas iekaisumu gremošanas traucējumus, tostarp caureju un vemšanu. Kad organisms nespēj apstrādāt noteiktu pārtikas veidu, ziedputekšņus vai vielas, histamīni izraisa trauksmi, kas izraisa ķermeņa reakciju uz “iebrucēju” un rodas viegli vai stipri simptomi. Ja ēdot zemenes rodas veselības problēmas, tu vari pārbaudīt, vai tev ir alerģija uz zemenēm, veicot alerģijas testu asins analīzēs.

Otrs veselībai lielākais drauds ir saistīts ar pesticīdu un ķīmisko vielu daudzumu zemenēs, tāpēc ir svarīgi izvēlēties bioloģiski audzētas zemenes. Lielākā daļa ogu parasti tiek apstrādātas ar ķimikālijām, lai novērstu kaitēkļu un grauzēju iedarbību, jo zemenes aug tuvu zemei, ir mīkstas un saldas.

 

Avots: WebMd
Foto: Shutterstock