Kā pareizi sabalansēt olbaltumvielas, ogļhidrātus un škiedrvielas vienā ēdienreizē?

Katru dienu izvēloties ēdienu ir būtiski izdarīt pareizo izvēli, lai tavs organisms saņemtu visu nepieciešamo.  Neviens pārtikas produkts nevar nodrošināt visas uzturvielas, kas nepieciešamas organismam! Svarīga ir produktu daudzveidība, mērenība un sabalansētība.

Mans veselīgais šķīvis palīdzēs tev vieglāk pāriet uz veselīgu ēšanu, līdz ar to labāk kontrolēt savu svaru un novērst hroniskas saslimšanas. Tas vizuāli parāda, kā izskatās veselīga, sabalansēta maltīte, attēlojot pareizās proporcijas no dažādām ēdienu grupām. Visas ēdienu grupas nav paredzēts ietvert katrā ēdienreizē. 

Kādās proporcijās vajadzētu būt ogļhidrātiem, olbaltumvielām un šķiedrvielām uz tava šķīvja? Tas ir pavisam vienkārši.

Pusi no šķīvja ir jāaizpilda ar dārzeņiem vai augļiem, kuru sastāvā nav cietes, piemēram, ar tomātiem, gurķiem, burkāniem, kāpostiem vai lapu salātiem.  Kartupeļus šajā šķīvja pusē neliec – tie satur cieti. Svarīgi ir izvēlēties dažādu krāsu dārzeņus, jo dažādie krāsu pigmenti sniedz dažādus labumus veselībai. Tas kā dārzeņi tiek pagatavoti ietekmē tavu veselību. Vislabāk iekļauj ēdienreizē svaigus dārzeņus un augļus, taču dārzeņus vari arī tvaicēt, grilēt, sutināt vai cept.

Atlikusī šķīvja puse ir jāsadala 2 daļās:
– Vienu daļu ir jāaizpilda ar olbaltumvielām – gaļa (vista, tītars, liesa liellopa, cūkas vai jēra gaļa), zivis, jūras veltes, pupiņas, lēcas, olas, siers, piena produkti, rieksti.
– Otru daļu ir jāaizpilda ar graudaugiem un cieti saturošiem produktiem kā maize, rīsi, makaroni, kartupeļi, auzas, graudaugu putras. Ņem vērā, ka pilngraudu produkti ir veselīgāki nekā apstrādāti graudi. Apstrādāti graudi, piemēram, baltie rīsi, makaroni, baltmaize ir zaudējuši vērtīgas barības vielas.

Izdrukā Mans veselīgais šķīvis un pieliec to pie ledusskapja vai turi darbā, lai sev atgādinātu regulāri ēst sabalansētu maltīti.

 

Dienā ir ieteicamas trīs pamatēdienreizes – brokastis, pusdienas un vakariņas ar sabalansētu un vienmērīgu uzturvielu sadalījumu. Ēdot neregulāri, rodas bada sajūta pirms ēdienreizes, kas izraisa pārēšanos.  Enerģija, kas netiek izmantota, pārvēršas tauku rezervēs.

Kā ar uzkodām?
Ja jūti izsalkumu starp ēdienreizēm, tad izmanto uzkodas, lai kompensētu uzturvielu grupu nepietiekamību no iepriekšējām ēdienreizēm! Mēģini izvēlēties veselīgu uzkodu, piemēram, pilngraudu produktus, augļus, dārzeņus, riekstus, jogurtu vai vājpiena biezpienu.

Avots: WebMD vadošais veselības informācijas portāls ASV, kas apvieno medicīnas ekspertu viedokļus.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!