Kā pareizi sabalansēt olbaltumvielas, ogļhidrātus un škiedrvielas vienā ēdienreizē?

Katru dienu izvēloties ēdienu ir būtiski izdarīt pareizo izvēli, lai tavs organisms saņemtu visu nepieciešamo.  Neviens pārtikas produkts nevar nodrošināt visas uzturvielas, kas nepieciešamas organismam! Svarīga ir produktu daudzveidība, mērenība un sabalansētība.

Mans veselīgais šķīvis vizuāli parāda, kā izskatās veselīga, sabalansēta maltīte, attēlojot pareizās proporcijas ēdienus no dažādām grupām. Mans veselīgais šķīvis palīdzēs tev vieglāk pāriet uz veselīgu ēšanu, līdz ar to labāk kontrolēt savu svaru un novērst hroniskas saslimšanas.

Kādās proporcijās vajadzētu būt ogļhidrātiem, olbaltumvielām un šķiedrvielām uz tava šķīvja?

Tas ir pavisam vienkārši.

1. Pusi no šķīvja ir jāaizpilda ar dārzeņiem vai augļiem, kuru sastāvā nav cietes, piemēram, ar tomātiem, gurķiem, burkāniem, kāpostiem vai lapu salātiem.  Kartupeļus šajā šķīvja pusē neliec – tie satur cieti. Svarīgi ir izvēlēties dažādu krāsu dārzeņus, jo dažādie krāsu pigmenti sniedz dažādus labumus veselībai. Tas, kā dārzeņi tiek pagatavoti ietekmē tavu veselību. Vislabāk iekļauj ēdienreizē svaigus dārzeņus, taču vari tos arī tvaicēt, grilēt, sutināt vai cept.

2. Otru šķīvja pusi ir jāsadala 2 daļās:

  • Vienu daļu ir jāaizpilda ar olbaltumvielām*  – gaļa, zivis, pupiņas, lēcas, olas, siers, piena produkti, rieksti.
  • Otru daļu ir jāaizpilda ar graudaugiem* un cieti saturošiem produktiem, kā piemēram, maize, rīsi, makaroni, kartupeļi, auzas, graudaugu putras. Ņem vērā, ka pilngraudu produkti ir veselīgāki nekā pārstrādātu graudu produkti. Pārstrādāti graudi, piemēram, baltie rīsi, makaroni, baltmaize labāk garšo, bet tajos izteikti samazinājies graudam raksturīgu, bioloģiski nozīmīgu vielu – balastvielu, vitamīnu, minerālvielu, olbaltumvielu, veselīgo tauku daudzums.

*Visus ēdienus nav paredzēts ietvert katrā ēdienreizē.

Dienā ir ieteicamas trīs pamatēdienreizes – brokastis, pusdienas un vakariņas ar sabalansētu un vienmērīgu uzturvielu sadalījumu. Ēdot neregulāri, rodas bada sajūta, kas izraisa pārēšanos.  Enerģija, kas netiek izmantota, pārvēršas tauku rezervēs.

Kā ar uzkodām?

Ja jūti izsalkumu starp ēdienreizēm, tad izmanto uzkodas, lai kompensētu uzturvielu grupu nepietiekamību no iepriekšējām ēdienreizēm! Mēģini izvēlēties veselīgu uzkodu, piemēram, pilngraudu produktus, augļus, dārzeņus, riekstus, jogurtu vai vājpiena biezpienu.

Padoms!

Izdrukā Mans veselīgais šķīvis un pieliec to pie ledusskapja vai turi darbā, lai sev atgādinātu regulāri ēst sabalansētu maltīti.

Mani veselibas dati