Svaigas augļu un dārzeņu sulas – imunitātei, veselībai un skaistumam.

Svaigas sulas

Svaigi augļi un dārzeņi ir nepārspējams minerālvielu, antioksidantu, vitamīnu un citu bioloģiski aktīvo vielu avots, kas stiprina imunitāti un uzlabo organisma darbību. Neskatoties uz to, vairums cilvēku ikdienā ar dārzeņu un augļu lietošanu grēko: tos ēd pārāk reti vai maz. Tādējādi labs veids, kā uzlabot savu veselību un gardā veidā palielināt apēsto dārzeņu un augļu daudzumu, ir svaigas sulas. Kā augļi un dārzeņi iekļaujas sabalansētā uzturā, kas jāzina par svaigu sulu spiešanu un vērtīgajām vielām sulās, stāsta veselības centra “Vivendi” uztura speciāliste Laima Givoina.

Cik daudz un kādus?

Svaigu augļu un dārzeņu sulas ir lielisks veids, kā uzņemt ne vien vajadzīgo enerģiju, bet arī ķīmiskos elementus, kas nepieciešami, lai mūsu organisms būtu līdzsvarā un optimāli darbotos. Katram auglim vai dārzenim ir sava priekšrocība: kamēr vienā vairāk C vitamīna un karotīna, cits ir lielisks dzelzs vai magnija avots. Tādējādi, lai saņemtu optimālu daudzumu organismam nepieciešamo vielu, dārzeņu un augļus ieteicams kombinēt, tādējādi uzturu ne vien dažādojot, bet arī atklājot jaunas garšu variācijas. Labs princips, pie kā pieturēties: izvēlēties augļus un dārzeņus iespējami dažādās krāsās.

Augļus un dārzeņus sulām var kombinēt atkarībā no tā, kādas vērtīgās vielas tie satur un ko vēlaties uzlabot – imunitāti, ādas un matu stāvokli, enerģijas līmeni. Piemēram, burkāni ir vērtīgs beta karotīna, B grupas vitamīnu, kalcija un kālija avots, tāpēc ieteicams vispārējai veselības uzlabošanai, redzes uzlabošanai un ādas problēmu gadījumā, ķirbji satur kāliju, kalciju, C un E vitamīnus un dzelzi, uzlabojot vielmaiņu, zarnu trakta darbību un stiprinot zobus, bietes, kas satur kāliju, magniju, jodu, dzelzi, ir labs antidepresents un mazina nogurumu, savukārt kāposti satur C vitamīnu, aminoskābes un uzlabo imunitāti.

Dienā jāuzņem piecas līdz septiņas porcijas augļu un dārzeņu, kas ir nedaudz vairāk kā 500 grami, no kuriem apmēram 300 gramiem jābūt dārzeņiem, bet 200 – augļiem. Īpaši vērtīgi tie ir tieši svaigā veidā, jo termiskās apstrādes laikā būtisku daļu vērtīgo vielu zaudē. Regulāra svaigas sulas glāze ir lielisks veids, kā šo vajadzīgo daudzumu uzņemt arī tiem, kam augļi un dārzeņi svaigā veidā īsti negaršo.

 

Būtiskākie ieguvumi no svaigu augļu un dārzeņu iekļaušanas uzturā:

  • Īstena vitamīnu bumba mūsu imunitātes stiprināšanai, kas palīdzēs organismam aizsargāties no vīrusiem un baktērijām;
  • Liels daudzums antioksidantu, kas palīdz organismā neitralizēt tā dēvētos “brīvos radikāļus” un to izraisītos šūnu bojājumus, kas cita starpā veicina arī ādas novecošanās procesu;
  • Lielisks enerģijas avots: augļus un dārzeņus sulas veidā organismam ir viegli pārstrādāt, un tie ir labs avots ātrai enerģijai pirms intensīvas fiziskas vai garīgas slodzes;
  • Labs veids, kā uzņemt papildu šķidrumu, jo augļos un dārzeņos ir daudz ūdens.

Ņem vērā! Ar citrusaugļu, ābolu un citu skābes saturošu sulu lietošanu ikdienā jāuzmanās cilvēkiem, kuri sirgst ar gastrītu vai sūdzas par paaugstinātu kuņģa skābes līmeni, jo skābenās sulas var palielināt skābes līmeni kuņģī un to kairināt. Piesardzība jāievēro arī lietojot medikamentus: ieteicams rūpīgi izlasīt zāļu lietošanas instrukciju par medikamenta mijiedarbību ar pārtiku.

Biežākās kļūdas sulu lietošanā:

  • Svaigu augļu un dārzeņu ēšanas aizstāšana tikai ar sulām: sulas ir lielisks uztura papildināšanas veids, taču tas pilnībā neaizstāj nepieciešamību augļus un dārzeņus ēst arī svaigā veidā. Viens no būtiskākajiem iemesliem – šķiedrvielas, ko lielā daudzumā satur augļu un dārzeņu mizas un serdes. Tās palīdz uzturēt veselīgu zarnu traktu, normalizē cukura un holesterīna daudzumu asinīs, taču, spiežot sulas, lielākā daļa šķiedrvielu paliek sulu tvertnes atkritumos. Lai palielinātu uzņemto šķiedrvielu daudzumu, sulu spiešanai ieteicams izvēlēties tā dēvētās šķiedrvielu sulu spiedes.
  • Svaigi spiesto sulu ilgstoša uzglabāšana: daudzi vitamīni un citas vielas, ko satur augļu un dārzeņu sula, ir nestabili elementi – saskarsmē ar gaisu un citu procesu rezultātā to vērtība arvien mazinās, tāpēc sula visvērtīgākā ir tieši uzreiz pēc izspiešanas.
  • Sulu spiešana no augļiem un dārzeņiem, kas iebojājušies: ja sulu vēlaties spiest no ābola ar brūnganu iespiedumu, kas radies pēc kritiena no koka, nekāda skāde nebūs, taču iepelējušus augļus gan nedz ēst, nedz spiest sulās nevajadzētu! Lai gan ar neapbruņotu aci tas nav redzams, pelējuma sporas savā varā var pārņemt visu augli, tāpēc tikai šķietami iebojātās vietas nogriešana nebūs risinājums. Tāpat tas var negatīvi ietekmēt sulas garšas kvalitāti. Sulām ieteicams izvēlēties nogatavojušos un svaigus augļus un dārzeņus.
  • Izspiesto augļu un dārzeņu izmešana – liela daļa vērtīgo uzturvielu un šķiedrvielu pēc augļa vai dārzeņa izspiešanas paliek izspiestajā sausnā. Tā vietā, lai to izmestu, masu var iejaukt pankūku mīklā vai brokastu putrā, pievienot zupām un izmantot citās receptēs.
  • Pārmērīga sulu lietošana, nepievēršot uzmanību uzturvērtībai: sulas, īpaši augļu sulas, satur daudz cukura un arī kaloriju, tāpēc ar to lietošanu jāuzmanās cilvēkiem ar lieko svaru un diabētu. Jāatceras arī, ka šķidrums, neskatoties uz kaloriju daudzumu, dod mazāku sāta sajūtu, tāpēc roka pēc tam ātrāk var stiepties pēc vēl kādas uzkodas.

Kā pareizi spiest sulas?

  • Ja iespējams, augļus un dārzeņus ieteicams sulu spiedē ievietot ar visām miziņām, jo tās satur visvairāk vērtīgo vielu. Protams, tos pirms tam rūpīgi un ilgstoši jāmazgā: dažas sekundes zem tekoša ūdens nebūs gana! Tā vietā ieteicams augli vai dārzeni zem silta ūdens mazgāt vairākas minūtes, īpašu uzmanību pievēršot vietām, kur var uzkrāties netīrumi un piesārņojums, piemēram, rieviņas un padziļinājumi mizā. Augļus un dārzeņus var mazgāt arī ar ziepēm, taču tādā gadījumā svarīgi izvēlēties dabīgus mazgāšanas līdzekļus, bez ķimikālijām un augli vai dārzeni pēc mazgāšanas rūpīgi noskalot tekošā ūdenī.
  • Vislabākie lietošanai svaigā veidā, protams, ir bioloģiski audzētie augļi un dārzeņi.

Mīts! Lai gan valda mīts, ka augļus un kūkas labāk ēst dienas pirmajā pusē, jo tad “mazāk ies labumā”, patiesībā viss atkarīgs no kopējā dienā uzņemto kaloriju skaita. Sulas tādējādi var dzert jebkurā diennakts laikā. Tiesa, uzreiz pēc pamošanās ķermenis būs pateicīgāks par glāzi ūdens, brokastot un dzert sulu var nedaudz vēlāk.

Būtiskākās lietas, kam pievērst uzmanību, izvēloties sulu spiedi:

  • Jauda: no sulu spiedes motora jaudas ir atkarīgs tas, cik daudz sulas no viena augļa / dārzeņa tā spēj izspiest, un cik cietus augļus un dārzeņus tā spēj apstrādāt.
  • Tehnoloģija: jaunākās paaudzes sulu spiedes ļauj izvēlēties iegūtās sulas tekstūru: dzidru vai teksturētu – ar vērtīgajām šķiedrvielām. Viena no uztura speciālistu atzītākajām ir Philips centrbēdzes sulu spiede ar “FiberBoost” tehnoloģiju, kas ļauj izvēlēties dzidrāku vai biezāku sulu, to papildinot ar līdz pat 50% šķiedrvielām. Savukārt, ja vēlies uzturā izmantot maksimāli daudz vērtīgo vielu, ko satur augļi un dārzeņi, piemērotāka būs šķiedrvielu jeb zemo apgriezienu sulu spiede Vivacolection vai jaudīgs blenderis, kas noderēs arī smūtiju, kokteiļu un sasmalcināta ledus pagatavošanai.
  • Lietošanas ērtums: lai sulu spiede drīz vien neiegultu plauktā krāt putekļus, būtisks faktors ir arī tās lietošanas ērtums: jo vairāk nepārdomātu detaļu spiedei būs, jo grūtāk to tīrīt, salikt un izjaukt. Arī šeit soli priekšā ir Philips ar “QuickClean” tehnoloģiju, kas ietver maksimāli ērtu un intuitīvu salikšanu / izjaukšanu, kā arī tīrīšanu, kas aizņem tikai 60 sekundes.

Foto: Adobe Stock

Lasi par:
Mani veselibas dati